lördag 28 december 2013

att inte må bra!


Idag är ingen bra dag......det kände jag redan i natt då jag vaknade. Halsen värker, kroppen värker och något tungt sitter på mina axlar och trycker ner mig i soffan. Tur att all julklappschoklad är slut annars hade jag antagligen satt i mig den som tröst.



Hej lördag!

I morse hängde jag på låset till systembolaget trots att jag inte var helt kry. En ny erfarenhet för mig, ny var även upplevelsen av att behöva en kundvagn för mina inköp. Tänkte för en gång skull vara ute i tid för att slippa tänka om pga slutsålda sorter på måndagseftermiddagen. Är man sedan 10 personer som ska skåla i både det ena och det andra under kvällen och natten, ja, då är det smart att spara på ryggen.
I går lagade jag en av våra favoritkycklingrätter. Hittade receptet här på nätet för många år sen, men minns inte var.

 
Het ingefärskyckling
 
6 kycklingfiléer, 800gGör så här: Sätt ugnen på 225 grader. Bryn kycklingfiléerna
 1 msk smöri hälften av smöret och hälften av oljan, salta och peppra och
 1 msk oljalägg filéerna i en smord ugnssäker form.
 salt o nymald sv.pepparKärna ur den spanska pepparn. Finhacka pepparn, ingefäran
 250 g schalottenlökoch vitlöken. Klyfta schalottenlökarna och bryn dem i resten
 2 1/2 msk färsk ingefäraav smöret och oljan på medelstark värme i ca 3 min. Tillsätt
 2 vitlöksklyftoringefära, vitlök och spansk peppar och stek ytterligare någon
 1 röd spansk pepparminut. Fördela blandningen över kycklingen.
Sås:1 hönsbuljongtärningSås: Lös upp buljongtärningen i vattnet. Tillsätt grädde,
 1/2 dl vattensweet chili, chilisås, limesaft och skal samt salt och peppar.
 3 dl visp/matlagn gräddeHäll såsen i formen och gratinera i mitten av ugnen ca 15
 1 dl sweet chilisås, thailändskminuter. Strö över parmesanosten och gratinera ytterligare
 1/2 chilisås5 minuter tills rätten fått fin färg.
 1 lime rivet skal+2 1/2 msk saftServera med basmati- eller jasminris.
 salt o peppar 
 1-1 1/2 dl färsk riven parmesan


När jag hade uträttat mina ärenden i morse och kom hem var det frukost och sen raka vägen ner i soffan. Här sitter/ligger jag nu och grämer mig över allt jag inte orkat göra idag och som jag planerat. Inte blir det någon middag hos min mamma för min del heller, jag får vackert stanna hemma i hopp om att det här inte ska utvecklas till något mer än vad det är just nu.


Har försökt mig på att sätta på en film från Swefilmer på Ipaden och köra den på Tvn men HERREGUD hur svårt ska det vara!? Tre kontroller, tre apparater och en supportande man via telefon och ändå får jag inte igång eländet. För att undvika risken att skiten skulle åka ut genom fönstret satte jag mig här i stället och på tvn får Morden i Midsomer underhålla. Jag som faktiskt trode att jag var rätt så teknisk............


Håll tummarna för att jag ska må bättre i morgon är du snäll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar