torsdag 6 september 2012

Äppledricka

Todeloo!!
 
Veckans dagar rasar fram och denna vecka har varit galet inbokad med föräldramöte för yngsta dottern, planeringsmöte på jobbet och idag slog jag till med ett spinningpass!! Härligt härligt och nu ska jag inte försöka vara så himla redig och springa på passflera gånger i veckan utan jag ska hålla mig till ETT och allt däröver är bonus. Då kanske det kan hålla. Jag gör alltid misstaget att jag går ut för hårt med resultatet att det blir inget av något i slutänden.
Nu måste jag tipsa er om något väldigt gott och väldigt lätt!!
Vårt lilla äppleträd gav mängder med frukt i år och jag har hört både här och där att det är ett bra äppleår i år. Jag fick tipset om att göra äppledricka och det testade jag i helgen och i tisdags silades den och var såååå god!!! Överraskande gott!
 
 

Äppledricka

5 liter skivade äpplen
6 liter kallt vatten
1 dl socker per liter avrunnen saft
3 tsk citronsyra
1 tsk natriumbensonat

Tvätta och skiva äpplena och lägg dem i en hink.
Häll i vattnet, citronsyran och natriumbensonaten.
Rör runt lite och ställ sedan hinken mörkt och svalt i 3 dagar.
Sila av äpplena och rör i 1 dl socker per liter avrunnen saft.
Häll på flaskor.
Kan med fördel frysas om man slår det i plastflaskor.

Jag tycker personligen att det blev lite väl sött så jag späder med lite extra vatten då jag dricker den.
 
I morgon, veckans sista arbetsdag. Vi har bioplaner och säkert blir det så att vi äter någonstans innan. Helgen ligger fri och oplanerad än så länge vilket känns riktigt skönt efter en så intensiv vecka. Jag skulle behöva gräva upp vårt land lite så jag kan övervintra våra lavendlar. Krukorna har fått höstnytt för nu tycker jag det är höst på riktigt!
 
Kram!

2 kommentarer:

  1. Så gott med äppeldricka! Vi gjorde det på musteri förr när vi hade många äpplen. Duktig du är med spinningen! Heja heja, kram Nilla

    SvaraRadera
  2. Va gott det ser ut! Vi har inga äpplen alls på vårt träd (nån klipper det right varje år ) men kanske kan sno lite från svärmor. Äppeldricka näst efter citron är törtsläckare no 1. Ha skönt i helgen! Kram Milla

    SvaraRadera