torsdag 3 januari 2013

Creamy Chicken Bacon!

 
Något som var väldigt roligt med den grannfastighet + soldattorp vi köpte för 1½ år sedan var alla glasburkar i olika utföranden vi hittade där. Jag älskar glas och nu finns det burkar både här och där. Många är från Surte glasbruk som ligger ett par mil härifrån. Jag har mycket släkt bakåt på min mammas sida som arbetade där då det var i bruk så det är extra roligt.
+
 
Hej på er!
 
Idag har jag och min yngsta dotter haft en mysig dag. Vi har bla varit på IKEA. Årets första besök. Började med att äta lunch där. Finns det något billigare lunchställe? Jag valde räkmackan denna gång. När vi shoppat klart hade vi nya vita gardinlägder och en vit lampa till dottern, servetter, stora värmeljus och två stora lådor med lock på till mig. Jag tror minsann att jag aldrig gått ut från IKEA utan ljuslykta eller stearinljus.
När vi kom innaför dörren hemma och såg granen kände jag att, nej, nu är det klart med jul, nu ska den ut. Mina nya lådor var tänkta till julsakerna och det blev så bra förvaring när jag plockat ur allt från granen. Ska nog köpa ett par till så vi får plats med det som finns uppe på vinden oxå.
Nu är det lite mer avskalat här hemma igen och jag T R I V S.
 
Å, idag kände jag igen för färska räkor. Ett tag tänkte jag skicka maken på väg hem från jobbet att köpa med sig ett kilo, men så tänkte jag om. Hade plockat fram kyckling och så fick det bli. Testa gärna receptet. Det är jättegott. Jag serverade ris och en sallad till och så festade vi till torsdagen med ett glas vitt.
 
 
Creamy Chicken Bacon

1 kg kycklingfilé
3 dl vispgrädde och 3 dl creme fraiche
4 stora champinjoner
1 gul lök
4 soltorkade tomater
2 tsk dragon
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 paket bacon


Sätt ugnen på 225 grader. Skiva champinjonerna, finhacka löken. Knaperstek bacon och tillsätt sedan champinjonerna. Stek tills champinjonerna och löken får en fin färg, ca 5 minuter.
Häll över vispgrädden och creme fraichen och låt puttra ihop några minuter. Krydda med dragon, salt och peppar. Putsa kycklingfiléerna, dela dem i mindre bitar och lägg dem i en smord ugnsform och häll över den goda såsen, strimlade soltorkade tomtaer och bacon. In i ugnen ca 30 minuter.
Servera med valfritt tillbehör!


Receptet har jag hittat här en gång.

I morse då jag kikade på lite bloggar hittade jag ett väldigt bra tips hos En plats i solen. Klickade fram svtplay och kollade på "Bletchley circle"och självklart ska jag kolla vidare i kväll på 2:en kl 20.00. Jag älskar miniserier och just brittiska är så sansade på något vis. Det är våld i dem, men på ett annat sätt än i amerikanska. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men kanske du förstår.




1 kommentar:

  1. Jag älskar glas och porslin!!! Man kan inte ha för lite av det.. Roligt när det finns en historia bakom det :)

    Jag får alltid med mig mer hem från Ikea än det var tänkt!

    Kram

    SvaraRadera