lördag 21 juli 2012

En fläderblomsparfait med marinerade jordgubbar!

Hej hallå!!

Något som är ganska märkligt är att jag trots flitigt bloggande under ett par veckor inte haft ett enda recept här. När jag tänker efter är det mycket märkligt för jag frossar i recept, nya smaker, matlagning, dukning osv. Ett av mina intressen.
I går hade vi vänner här hemma på grill och till dessert bjöd jag på Fläderblomsparfait och marinerade jordgubbar. Ett recept jag haft i flera år, men aldrig kommit mig för att testa. Nu blev det av och det var inte en dag för tidigt. Testa det. Supergott!!! Receptet hittade jag hos Lina för längesedan.



Ingredienser

1 liter jordgubbar
1 dl vitt vin
1 dl vatten
2 msk apelsinmarmelad
2 tsk honung
några kvistar citronmeliss

Parfait:
1 ägg
1 äggula
1 dl strösocker
1 dl koncentrerad fläderblomsaft
3 dl Vispgrädde

Gör så här!

Börja med parfaiten. Vispa samman ägg, äggula och socker i en bunke över vattenbad på spisen. Vispa tills blandningen är pösig. Ta bunken från värmen och vispa tills äggsmeten kallnat. Rör i fläderblomssaften. Vispa grädden och vänd ner den. Fördela blandningen i portionsformar. Frys i ca 3 timmar.
Skär jordgubbarna i fina skivor och spara småbitarna. Blanda vin, vatten, apelsinmarmelad, honung och några kvistar citronmeliss i en kastrull. Koka småbitarna från jordgubbarna i lagen ca 5 minuter. Sila därefter lagen. Låt svalna och häll den över jordgubbsskivorna. Ställ dem kallt före servering. Stjälp upp parfaiten på tallrikar, fördela jordgubbarna och garnera med citronmeliss.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar