tisdag 2 september 2014

En resa till Santorini

En resa!

Denna sommars höjdpunkt är utan vidare SANTORINI. Att vi hamnade just på den ön var inte alls planerat utan då vi bokade fyra dagar innan avresa fanns inte så mycket att välja på och vi hade bara två avresedagar att välja mellan för att det skulle stämma för alla så vi tog den resa med bäst flygtider helt enkelt och hamnade på den magiskt vackra ön Santorini.

5 juli tidigt på morgonen lyfter vi och landar på fm nere i ett väldigt blåsigt Grekland.
Vi bodde i Kamari, den lilla ort där flygplatsen ligger och där jag har förstått at de flesta turister hamnar. Här finns inga stora hotellkomplex utan de flesta är små och familjeägda.
Bilden längst ner till höger är på mitt resesällskap som vandrar längst strandpromenaden. På Kamari är strandpromenaden alldeles perfekt. Ingen störande trafik i närheten och alla restauranger har uteserveringar längst med stranden och nedanför uteserveringen finns stranden där varje restaurang ansvarar för ett avsnitt med solsängar. Dessa nyttjar man gratis om man tex köper något att dricka eller äta på restaurangen vars sängar man valt.
En dag tog vi bussen till Fira ("huvudstaden") på ön. Fira ligger på andra sidan ön och där är kusten väldigt hög. Husen i fira klättrar längst med bergssidan och nedanför ligger calderan dit många lyxkryssare anländer dagligen. När vi följde strömmen genom de smala gränderna uppåt och helt plötsligt kom fram till "kanten" blev vi helt tagna av vad som bredde ut sig framför oss. Helt otroligt utsikt och overkligt. Ön är mycket liten så härifrån ser man både den norra och södra delen av ön.

För att ta sig ner till hamnen kunde man rida åsna, åka linbana eller gå de hundratals breda trappstegen ner. Vi gick ner (phu!)men upp åkte maken, sonen och jag linbana medan dottern och sonens flickvän red på var sin åsna.
Dagen därpå hyrde vi bil och körde från norr till söder. Bilden längst ner till höger visar The red beach. Öns stränder är lavastränder och denna strand var av röd lava. Vi körde till andra sidan och hamnade i Oia. Även här är magiskt vackert, så magiskt att det inte går att förklara eller visa på bild. Reser du till Santorini har du inte upplevt ön om du inte besöker Fira och Oia. 99% av alla vykort, bilder mm som visar Santorini i reklam mm tas i Oia.
Innan vi körde hem till hotellet den dagen besökte vi vingården Santo Wines. En mycket exklusiv vingård högt belägen med utsikt över calderan. Här köpte vi  med oss lite viner för att njuta av hemma i Sverige.

Resten av dagarna njöt vi vid stranden eller havet och samlade massor av energi och D-vitamin. Santorini är en ö jag varmt rekommenderar ett besök och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att åka tillbaka.

Nu planerar vi nästa resa som går av stapeln i november. Då åker hela familjen samt allas respektive till KINA!!